Curs Portugalia

Titlul cursului: Digital education tools for teachers 

Perioada: 3 - 8 iulie 2023

Locație: Lisabona, Portugalia

Descrierea cursului 

Trainer: Beatriz Canas Mendes 

Participanți:
Adriana Olaru, România
Carmen Lăpădat, România
Elena Stancu, România
Angelika Cimino, Italia
Brunella Riva, Italia
Eduardo Gabriele, Italia
Daniela Basta, Italia
Francesca Raso, Italia
Giovani Sapore, Italia
Maria Grazia Casalinuovo, Italia
Salvatore Fina, Italia
Mariana Feherova, Slovacia
Mihály Kis, Ungaria

Obiective:

Descrierea cursului

Într-o atmosferă plăcută, formatoarea Beatriz Canas Mendes ne-a îndrumat pașii în lumea aplicațiilor și a instrumentelor pentru educația digitală. Ea ne-a prezentat modelul SAMR pentru integrarea tehnologiei, un cadru care ajută profesorii să identifice modalități utile de selectare și utilizare a tehnologiei în clasă. Pe parcursul cursului am utilizat împreună platforma Wakelet, un instrument digital pentru organizarea și partajarea de resurse multimedia și linkuri.

Am utilizat aplicațiile online Google Docs și Google Slides pentru a crea materiale digitale pentru predarea și învățarea online. În comparație cu aplicațiile similare offline Word și Power Point, acestea sunt gratuite și permit colaborarea în timp real între elevi pentru realizarea unor sarcini sau proiecte comune, distribuirea de către profesori a temelor către elevi și asigurarea feedback-ului, prin comentarii și sugestii referitoare la temele postate de elevi.  

Am realizat desene și schițe pe diverse teme, am creat și editat videoclipuri pe care le-am postat pe Padlet. Am creat coduri QR pentru pagini web, folosind QRCode Monkey și QR Code Generator, pe care le-am partajat pe platforma Wakelet. Am experimentat Edpuzzle pentru transformarea unui videoclip într-o lecție dinamică, prin inserarea de comentarii sau întrebări adresate elevilor. Se pot adăuga termene limită pentru videoclipurile ce urmează a fi vizualizate și intrebarile ce trebuie completate. Aceasta permite evaluarea rapidă a competenței elevilor vizată de profesor. Lecțiile rezultate pot fi ușor gestionate prin organizarea și clasificarea lor pe categorii sau teme.

În timpul cursului sau în pauze am discutat despre provocările cu care ne confruntăm în profesia noastră, despre aspecte comune sau specifice ale sistemelor de învățământ din țările noastre, am făcut schimb de idei și am stabilit planuri de colaborare în viitor.

Lisabona este un oraș cu un farmec propriu, care își păstrează istoria printre bulevarde romantice, străduțe înguste, în pantă, pavate cu piatră cubică albă și neagră, monumente baroce sau gotice, cartiere maure. Am vizitat locuri emblematice pentru istoria Portugaliei: Mănăstirea Jeronimos, construită în 1501 în stilul arhitectural manuelin și Turnul Belem, construit între anii 1514-1520, incluse în Patrimoniul Mondial Unesco; Castelul São Jorge, un vechi castel maur, situat pe o colină care domină orașul; Catedrala Sé de Lisboa, construcţie începută în 1147, în stil romanic, cu adăugiri în stil gotic şi baroc; statuia Cristo Rei din Almada, de cealaltă parte a fluviului Tejo; Palatul Pena din Sintra, o clădire fascinantă, construită în secolul al XIX-lea; Castelul Maurilor din Sintra, fortăreață construită în secolul al IX-lea pe niște stânci abrupte, cu o panoramă impresionantă.

La acest curs am dobândit strategii simple și eficiente pentru îmbunătățirea predării digitale și experiență practică privind impactul tehnologiilor digitale asupra colaborării și comunicării online în mediul școlar, atât din perspectiva profesorului, cât și a elevului. De asemenea, cursul a fost un prilej de interacțiune și schimb de bune practici cu colegi din alte țări europene, de îmbogățire a orizontului cultural și a competențelor lingvistice.